• biuro@maxgear.pl
  • polski
  • angielski
  • niemiecki
  • rosyjski
maxgear-logomaxgear-logomaxgear-logomaxgear-logo
  • Strona główna
  • Aktualności
  • O MaXgear
  • Oferta
    • Zawieszenie i układ kierowniczy
    • Hamulce
    • Filtry
    • Napęd
    • Silnik
    • Hydraulika
    • Elektryka
    • Chemia i kosmetyka
    • Akcesoria
    • Asortyment motocyklowy
    • Układ chłodzenia
    • Układ klimatyzacji
  • Blog
  • Multimedia
  • Dokumenty
  • Kontakt
✕
  • Strona główna
  • Blog
  • Wymiana filtrów – jak często?

Wymiana filtrów – jak często?

Podstawową wymianą okresową, którą powinniśmy przeprowadzać w naszych pojazdach, jest wymiana oleju silnikowego oraz filtrów. Z biegiem czasu producenci pojazdów wydłużają interwały wymian okresowych. Dzisiaj najczęściej producenci w książkach serwisowych piszą o wymianach oleju co 30 000 km. Podczas takich wymian zazwyczaj nie są wymieniane wszystkie filtry – najczęściej obok oleju wymieniany jest jedynie filtr oleju, a reszta filtrów wymieniana jest na kolejnym przeglądzie, czyli po przejechaniu ponad 60 000 km.

To wszystko oczywiście zależy od producenta pojazdu i u każdego okresy między wymianami mogą się różnić. Trzeba mieć na uwadze, że nowoczesne pojazdy w większości wyposażone są w jednostki doładowane, czyli takie, które konstruowane są według zasad „downsizingu” – mają małą pojemność i turbodoładowanie. Niejednokrotnie moce dzisiejszych siników przekraczają magiczną barierę 100 KM z jednego litra pojemności. Bardzo często takie jednostki wykorzystywane są w samochodach cywilnych. Ekstremalnym przykładem niech będzie Mercedes klasy A A45 AMG wyposażony w silnik o pojemności 2 litrów i mocy aż 421 KM! Silnik, z którego wykrzesano tę moc, jest jednostką czterocylindrową z doładowaniem. Rosnąca moc niezauważalna jest zarówno w przypadku silników z zapłonem iskrowym, jak i silników Diesla. Dzisiejsze diesle z pojemności dwóch litrów często osiągają moc w granicach 200 KM.

Zatem czy wydłużenie okresu między wymianami oleju idzie w parze z rosnącą mocą jednostek napędowych i stosowaniem doładowania?

Większość specjalistów twierdzi, że olej powinno zmieniać się raz w roku i po przejechaniu 15 000 km. To optymalny okres, po którym powinien zostać wymieniony olej oraz filtry. Jednym z powodów takiej opinii jest stosowanie turbosprężarki lub turbosprężarek, które olejem nie tylko są smarowane, ale również chłodzone. Niejednokrotnie paski rozrządu pracują w nowoczesnych silnikach w kąpieli olejowej. Zanieczyszczenie oleju nie wpływa korzystnie na warunki, w jakich pracuje pasek. Pamiętajmy o łańcuchach rozrządu, które są smarowane olejem silnikowym. Zapotrzebowanie nowoczesnych jednostek doładowanych na powietrze jest dużo wyższe w porównaniu do silników atmosferycznych. Powietrze zawsze zaczyna swoją drogę przechodząc przez filtr powietrza, dlatego tak ważna jest regularna jego wymiana, szczególnie w silnikach doładowanych, gdzie zanieczyszczony filtr może być powodem nierównej pracy silnika lub spowodować awarię delikatnych układów elektronicznych, które znajdziemy np. w przepływomierzach. Okresowej wymianie podlega również filtr paliwa, który w przypadku silników Diesla powinien być wymieniany co drugą wymianę oleju. Coraz częściej w silnikach benzynowych stosowany jest wtrysk bezpośredni, który wyczulony jest na jakość paliwa.

Wymiana filtrów i oleju to elementarna czynność, o której każdy właściciel samochodu powinien pamiętać. Staranne serwisowanie jest kluczem do bezawaryjnego użytkowania.

MaXgear posiada w swojej ofercie następujące filtry:

  • oleju,
  • powietrza,
  • kabinowe, w tym kabinowe z węglem oraz kabinowe z jonami srebra,
  • paliwa,
  • automatycznych skrzyń biegów

Podobne artykuły

24 sierpnia 2022

Silniki turbodoładowane i ich użytkowanie


więcej
28 września 2021

Gotowy na jesienną słotę?


więcej

Szukaj

✕

Podobne posty

  • Nowości produktowe – marzec 2023
  • Nowości produktowe – styczeń 2023
  • Byśkiniewicz i Jędraszek wygrywają Kryterium Asów na Karowej!
  • TVN TURBO RALLY TEAM w 60. Rajdzie Barbórka
  • Nowości produktowe – listopad 2022
  • Odszedł Zbigniew Cieślar
  • Nowości produktowe – październik 2022
  • 5. miejsce w debiucie w nowym samochodzie!
  • Auto Partner i MaXgear na targach Automechanika 2022
  • Byśkiniewicz i Siatkowski w Škodzie Fabii Rally2 Evo!

CENTRUM DYSTRYBUCYJNE
ul. Ekonomiczna 20, 43-150 Bieruń
tel. 32 325 15 00 / fax. 32 325 15 20, email: biuro@maxgear.pl

najlepsze-klocki-hamulcowe
© 2022 MaXgear