Świece żarowe
Podstawową funkcją świec żarowych jest ogrzanie komory spalania do temperatury, która spowoduje samozapłon mieszanki. Wraz z rozwojem jednostek napędowych zmieniała się funkcja i budowa świec żarowych.
W starszych konstrukcjach świeca żarowa to prosta spirala grzewcza, której praca kończyła się po uruchomieniu silnika. W nowoczesnych jednostkach napędowych świece bardzo często wyposażone są w czujniki ciśnienia. Ich praca nie ogranicza się jedynie do podgrzania komory spalania podczas uruchamiania jednostki napędowej – świece działają podczas pracy jednostki napędowej, co niezbędne jest przy wypalaniu szkodliwych związków i dbaniu o czystość filtra cząstek stałych.
Współczesne silniki Diesla stają się niskoprężne i za niedługo stopniem sprężenia będą porównywalne z nowoczesnymi silnikami benzynowymi. Wraz z rozwojem silników zmieniło się również usadowienie świecy oraz jej wymiary. W starszych konstrukcjach świece znajdowały się w komorach wstępnych. Dzisiaj część grzewcza świecy znajduje się w komorze spalania. Konstrukcja silnika spowodowała, że świece stały się długie i cienkie. Producenci bardzo często stosują w świecach bardzo małe gwinty. Dzięki takim rozwiązaniom poprawiła się kultura pracy silników Diesla i skrócił się czas, w którym uzyskują optymalną temperaturę.
Bez względu na wiek jednostki napędowej ważna jest sprawność świec żarowych. W starszych jednostkach awaria świec wiąże się z problemem podczas rozruchu zimnego silnika. W nowoczesnych silnikach uszkodzenia świec żarowych mogą powodować problemy z jednostką napędową, systemem doładowania oraz układem oczyszczania spalin. Filtr DPF nie będzie w stanie przepalić spalin z większą zawartością sadzy. Silniki wyposażone w system zasilania Common Rail nawet przy niskich temperaturach mogą być uruchomione bez świec żarowych.
Należy pamiętać, że zużyte świece nie wydzielają ciepła, a tym samym się nie oczyszczają. Przy zignorowaniu wymiany i eksploatacji jednostki napędowej ze zużytymi świecami żarowymi ich wymiana może stać się później problematyczna lub niemożliwa. Wszystko z powodu nieprzepalonej sadzy, która może być powodem ukręcenia się świecy. Należy pamiętać, że świece mają bardzo małe średnice i są w niewygodnych miejscach. To wszystko powoduje rozbudowany osprzęt jednostki napędowej. Aby zaoszczędzić sobie kosztów, świece należy wymieniać od razu po uszkodzeniu. W innym wypadku zachodzi ryzyko, że do kosztu wymiany świec będzie trzeba doliczyć demontaż głowicy i wizytę w wyspecjalizowanym warsztacie.