• biuro@maxgear.pl
  • angielski
  • niemiecki
  • polski
  • rosyjski
maxgear-logomaxgear-logomaxgear-logomaxgear-logo
  • Strona główna
  • Aktualności
  • O MaXgear
  • Oferta
    • Zawieszenie i układ kierowniczy
    • Hamulce
    • Filtry
    • Napęd
    • Silnik
    • Hydraulika
    • Elektryka
    • Chemia i kosmetyka
    • Akcesoria
    • Asortyment motocyklowy
    • Układ chłodzenia
    • Układ klimatyzacji
  • Blog
  • Multimedia
  • Dokumenty
  • Kontakt
✕
  • Strona główna
  • Blog
  • Świece żarowe

Świece żarowe

Podstawową funkcją świec żarowych jest ogrzanie komory spalania do temperatury, która spowoduje samozapłon mieszanki. Wraz z rozwojem jednostek napędowych zmieniała się funkcja i budowa świec żarowych.

W starszych konstrukcjach świeca żarowa to prosta spirala grzewcza, której praca kończyła się po uruchomieniu silnika. W nowoczesnych jednostkach napędowych świece bardzo często wyposażone są w czujniki ciśnienia. Ich praca nie ogranicza się jedynie do podgrzania komory spalania podczas uruchamiania jednostki napędowej – świece działają podczas pracy jednostki napędowej, co niezbędne jest przy wypalaniu szkodliwych związków i dbaniu o czystość filtra cząstek stałych.

Współczesne silniki Diesla stają się niskoprężne i za niedługo stopniem sprężenia będą porównywalne z nowoczesnymi silnikami benzynowymi. Wraz z rozwojem silników zmieniło się również usadowienie świecy oraz jej wymiary. W starszych konstrukcjach świece znajdowały się w komorach wstępnych. Dzisiaj część grzewcza świecy znajduje się w komorze spalania. Konstrukcja silnika spowodowała, że świece stały się długie i cienkie. Producenci bardzo często stosują w świecach bardzo małe gwinty. Dzięki takim rozwiązaniom poprawiła się kultura pracy silników Diesla i skrócił się czas, w którym uzyskują optymalną temperaturę.

Bez względu na wiek jednostki napędowej ważna jest sprawność świec żarowych. W starszych jednostkach awaria świec wiąże się z problemem podczas rozruchu zimnego silnika. W nowoczesnych silnikach uszkodzenia świec żarowych mogą powodować problemy z jednostką napędową, systemem doładowania oraz układem oczyszczania spalin. Filtr DPF nie będzie w stanie przepalić spalin z większą zawartością sadzy. Silniki wyposażone w system zasilania Common Rail nawet przy niskich temperaturach mogą być uruchomione bez świec żarowych.

Należy pamiętać, że zużyte świece nie wydzielają ciepła, a tym samym się nie oczyszczają. Przy zignorowaniu wymiany i eksploatacji jednostki napędowej ze zużytymi świecami żarowymi ich wymiana może stać się później problematyczna lub niemożliwa. Wszystko z powodu nieprzepalonej sadzy, która może być powodem ukręcenia się świecy. Należy pamiętać, że świece mają bardzo małe średnice i są w niewygodnych miejscach. To wszystko powoduje rozbudowany osprzęt jednostki napędowej. Aby zaoszczędzić sobie kosztów, świece należy wymieniać od razu po uszkodzeniu. W innym wypadku zachodzi ryzyko, że do kosztu wymiany świec będzie trzeba doliczyć demontaż głowicy i wizytę w wyspecjalizowanym warsztacie.

Podobne artykuły

24 sierpnia 2022

Silniki turbodoładowane i ich użytkowanie


więcej
28 września 2021

Gotowy na jesienną słotę?


więcej

Szukaj

✕

Podobne posty

  • Finał Najbardziej spektakularnego Festiwalu Motoryzacyjnego w Polsce z udziałem Auto Partner i MaXgear!
  • Życiowy wynik podczas walki o zwycięstwo w Rajdzie Śląska
  • Byśkiniewicz i Siatkowski na podium w MARMA 32. Rajdzie Rzeszowskim
  • Nowości produktowe – lipiec 2023
  • SpeedGames 2023 na torze Kielce już w dniach 22-23 lipca!
  • Życiowy wynik i awans na pozycję wiceliderów punktacji sezonu!
  • Nowości produktowe – czerwiec 2023
  • SpeedGames 2023 na torze Warszawa Bemowo już w dniach 24-25 czerwca!
  • Cenne punkty za 4. miejsce w Rajdzie Podlaskim
  • Najlepszy wynik Byśkiniewicza w Rajdzie Polski!

CENTRUM DYSTRYBUCYJNE
ul. Ekonomiczna 20, 43-150 Bieruń
tel. 32 325 15 00 / fax. 32 325 15 20, email: biuro@maxgear.pl

© 2022 MaXgear