Gruntowne mycie samochodu po zimie
Poza generalnym przeglądem samochodu i sezonową wymianą opon, gruntowne czyszczenie pojazdu to kolejna z ważnych czynności, które powinniśmy wykonać wraz z nadejściem wiosny.
Zima to dla samochodu okres zmagania się z mrozem, ciągłą wilgocią, śniegiem i solą na drodze. Wszystkie te czynniki mogą być bardzo groźne dla podzespołów pojazdu. Gdy podejmiemy się już czyszczenia samochodu po sezonie zimowym, to nie powinniśmy ograniczać się tylko do oczyszczenia wnętrza i karoserii. Najlepiej jest wykonać gruntowne prace konserwacyjne i kontrolne, które najstosowniej jest powierzyć specjalistycznym serwisom.
Dlaczego gruntowne mycie jest tak ważne?
Mycie samochodu po zimie, poza kwestiami estetycznymi, jest ważne również dlatego, że w ten sposób pozbywamy się soli i innych groźnych zabrudzeń z różnych zakamarków nadwozia. Ich pozostawienie może narazić elementy metalowe nadwozia i podwozia na korozję, która może skutkować poważniejszymi uszkodzeniami.
Gdy zdecydujemy się na gruntowne czyszczenie pojazdu, to możemy je wykonać sami lub zlecić zewnętrznej firmie. Jeśli zdecydujemy się na tę pierwszą opcję, to do wyboru będziemy mieli mycie na podwórku, w myjni bezdotykowej lub automatycznej. Trzeba jednak pamiętać, że na myjniach bezdotykowych nie wolno nam stosować własnych gąbek i środków czystości, a szczotki w myjniach automatycznych mogą uszkodzić lakier na naszym pojeździe, a przy tym umyć go poniżej naszych oczekiwań.
Z powyższych względów dobrze jest więc wykonać pierwsze wiosenne mycie samochodu samodzielnie za pomocą wiadra z wodą, gąbki i szczotki. Na wyposażeniu powinniśmy mieć także środki do pielęgnacji i czyszczenia powierzchni lakierowanych oraz do konserwacji elementów gumowych i plastikowych.
Na co należy zwrócić uwagę podczas mycia?
Podczas mycia szczególną uwagę należy zwracać na różne zakamarki i zagłębienia pojazdu, gdzie sól i inne zimowe zabrudzenia lubią się gromadzić i nie są widoczne na pierwszy rzut oka. Nie wolno też zapomnieć, aby nie zostawiać wody z detergentem na pojeździe w słoneczny dzień, bo mogą przez to powstać zacieki. Po dokładnym ręcznym wymyciu karoserii możemy ją przemyć myjką ciśnieniową. Następnie powinniśmy dokonać kontroli powłoki lakierniczej. Jeżeli nie ma jakichś rażących uszkodzeń, to powinniśmy zabezpieczyć powłokę przez woskowanie lub inne zabezpieczenie lakiernicze.
Kolejna kwestia to podwozie, które nie ma bardzo skutecznych zabezpieczeń antykorozyjnych i przez dłuższy kontakt z solą może dość łatwo skorodować. Jego mycie i zabezpieczenie najlepiej zlecić myjni ręcznej, choć automatyczna również może w dużej mierze zdać egzamin, jednak nie tak dobrze jak ręczna.
Choć zwykle o tym nie myślimy, to wiosną dobrze jest również wymyć komorę silnika, do której także przedostają się zimowe zanieczyszczenia. Pozwoli nam to na łatwiejsze wykrycie ewentualnych wycieków, które dla silnika mogą być jak tykająca bomba zegarowa. Trzeba jednak pamiętać o kilku ważnych zasadach. Po pierwsze: silnik myjemy tylko wtedy, gdy jest zimny; po drugie: wszelkie elementy elektryczne zabezpieczamy przed kontaktem z wodą, żeby uniknąć zwarć; po trzecie: do mycia silnika i jego elementów używajmy tylko stosownych do tego detergentów. Przy mocniejszych zabrudzeniach nie wahajmy się użyć szczotki.