Do dziś wymiana opon z letnich na zimowe i odwrotnie jest w Polsce dobrowolna, co ma odbicie na bezpieczeństwie uczestników ruchu. Jak to wygląda w innych państwach europejskich i czy powinniśmy wprowadzić obowiązek sezonowej wymiany opon?
W Europie, nie licząc krajów wchodzących w skład WNP, możemy przyjąć, że są trzy modele państw pod kątem sezonowej wymiany opon:
Polska należy do grona państw, gdzie sezonowa wymiana opon nie jest obowiązkowa. Nad Wisłą przyjęło się, aby wymieniać opony na zimowe, gdy temperatura powietrza w ciągu dnia nie przekracza 7 stopni Celsjusza, czyli gdzieś między 1 listopada a 1 kwietnia, jednak pozostaje to dobrowolne, podobnie jak przewożenie łańcuchów przeciwpoślizgowych, które należy stosować tylko w miejscach, gdzie nakazuje znak drogowy C-18 i tylko na ośnieżonych lub oblodzonych drogach. Zakazane jest u nas stosowanie opon z kolcami, a głębokość bieżnika opony nie może zejść poniżej 1,6 mm.
Choć spora część państw Starego Kontynentu należy do Unii Europejskiej, to przepisy dotyczące sezonowej wymiany opon nie są ujednolicone, co wynika m.in. z pewnych różnic klimatycznych między państwami członkowskimi, wynikającymi z ich położenia geograficznego. Choć większość stanowią państwa, gdzie sezonowa wymiana opon jest obowiązkowa, to i tu występują różnice odnośnie nakazu.
Pod kątem klimatycznym do Polski najbardziej są podobne państwa sąsiadujące. Pomijając Rosję, Białoruś i Ukrainę, u naszych sąsiadów sezonowa wymiana opon jest obowiązkowa, choć z pewnymi różnicami.
Jak pokazują powyższe przykłady obowiązkowa jazda na oponach zimowych oznacza również sankcje za nieprzestrzeganie nakazu. W Polsce, choć dochodzi co roku do wielu zdarzeń drogowych z udziałem pojazdów na oponach letnich w sezonie zimowym, nie są nakładane z tego tytułu kary finansowe na kierowców poruszających się tymi pojazdami.
Należy pamiętać, że opona letnia jest przystosowana do pracy w kompletnie innych warunkach temperaturowych niż opona zimowa i jazda na niej w okresie zimowym może narazić nas jak i innych uczestników ruchu na duże niebezpieczeństwo.
Choć zachodzą stopniowe zmiany w mentalności społeczeństwa, to nie brakuje jeszcze osób, które nie decydują się na sezonową zmianę opon w ramach oszczędności ryzykując swoje, a także innych życie i zdrowie. Nie jest wykluczone, że bezpieczeństwo na polskich drogach wzrosłoby, gdyby wprowadzono obowiązkową sezonową zmianę opon, co jak dotąd jest przedmiotem debat, a nie działań prawnych.