• biuro@maxgear.pl
  • polski
  • angielski
  • niemiecki
  • rosyjski
maxgear-logomaxgear-logomaxgear-logomaxgear-logo
  • Strona główna
  • Aktualności
  • O MaXgear
  • Oferta
    • Zawieszenie i układ kierowniczy
    • Hamulce
    • Filtry
    • Napęd
    • Silnik
    • Hydraulika
    • Elektryka
    • Chemia i kosmetyka
    • Akcesoria
    • Asortyment motocyklowy
    • Układ chłodzenia
    • Układ klimatyzacji
  • Blog
  • Multimedia
  • Dokumenty
  • Kontakt
✕
  • Strona główna
  • Blog
  • Serwisowanie układu hamulcowego

Serwisowanie układu hamulcowego

Postęp technologiczny w motoryzacji nie wyparł jeszcze serwisowania układu hamulcowego z listy „to do” zawierającej czynności, których nie wolno pomijać podczas użytkowania pojazdu. Warto wiedzieć, jak wykonywać to prawidłowo.

shutterstock_1025842144

Dbaj o bezpieczeństwo swoje i innych

Układ hamulcowy to jeden z ważniejszych systemów pojazdu, który ma wpływ na bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów, jak i osób z otoczenia. Zaniedbanie jego okresowego serwisowania może być tragiczne w skutkach.

Obecnie zdarzają się jeszcze pojazdy, które na przynajmniej jednej osi mają hamulce szczękowo-bębnowe, jednak zwiększająca się liczba nowych samochodów na drogach publicznych sprawia, że są one wypierane przez te wyposażone w hamulce tarczowe.

Zużycie poszczególnych elementów układu hamulcowego

W trakcie eksploatowania układu zużyciu ulegają przede wszystkim klocki hamulcowe, tarcze, szczęki i bębny. Ważne są regularne kontrole układu, zwłaszcza, gdy zauważymy, że pojazd nie reaguje jak należy po naciśnięciu hamulca. Kontroli i wymiany powyższych elementów, a także płynu hamulcowego, najlepiej jest dokonywać przy sezonowej wymianie opon czy przed dłuższym wyjazdem i to na wszystkich kołach. Takie podejście sprawi, że zużycie nowych części będzie bardziej równomierne i wizyty w serwisie nie będą konieczne na dłuższą metę, a jazda pojazdem będzie bezpieczniejsza.

– Płyn hamulcowy

W przypadku płynu hamulcowego, jego wymiana staje się konieczna, gdy jego temperatura wrzenia będzie odbiegać od normy, a także gdy zaobserwujemy jego zanieczyszczenie. Rolą płynu hamulcowego jest przekazywanie siły nacisku z pedału hamulca na okładziny hamulcowe, którymi w zależności od przypadku są szczęki lub klocki. Jeżeli zaniedbamy jego okresową wymianę, to może dojść do przegrzania układu hamulcowego, a nawet jego całkowitego zepsucia. W zależności od stylu jazdy, należy dokonywać jego wymiany co 2 lata lub częściej. Przy jego doborze trzeba też zwracać uwagę na konstrukcję pojazdu, tzn. czy wyposażony jest on również w dodatkowe systemy, takie jak ABS czy ESP, zależne od układu hamulcowego.

– Klocki hamulcowe

Na szybkość zużycia elementów układu hamulcowego ma wpływ nie tylko ich typ (szczękowo-bębnowe, tarczowe), materiały, z których zostały wykonane, ale przede wszystkim nasz styl jazdy. Paradoksalnie hamulce szybciej się zużywają w ruchu miejskim niż pozamiejskim. Dzieje się tak ze względu na częste przyspieszanie i hamowanie, co zwiększa tarcie i temperaturę hamulców. Powodują to krótkie interwały, w których hamulce mogłyby się schłodzić.

Najszybciej w układzie hamulcowym zużywają się okładziny cierne. W przypadku klocków hamulcowych sygnałem do ich wymiany mogą być charakterystyczne piski od strony półosi lub, w przypadku tych wyposażonych w czujniki zużycia, zapalenie się kontrolki sygnalizującej zużycie klocków. Przy zużytych klockach nie wolno zwlekać z ich wymianą, bo mogą one uszkodzić powierzchnię tarcz hamulcowych i narazić nas na dodatkowe koszty.

– Tarcze hamulcowe

Wymiana tarcz hamulcowych nie zależy od przebiegu, ale od poziomu ich zużycia, podobnie jak w przypadku klocków. Tu trzeba zwrócić uwagę na ich wizualny stan (rdza, dziury czy inne uszkodzenia) i grubość. Jeżeli ta druga jest bliska lub niższa od minimalnej zalecanej przez producenta, to tarcza nadaje się do wymiany. Zarówno w przypadku tarcz, jak i klocków hamulcowych, ze względów bezpieczeństwa i ewentualnych oszczędności najlepiej jest wymienić je od razu na wszystkich kołach.

 

Nie zapomnij odpowietrzyć układu

shutterstock_148283276

Po wymianie tarcz, klocków i płynu hamulcowego nie wolno zapomnieć o odpowietrzeniu układu hamulcowego, ponieważ cząsteczki powietrza, które dostały się do płynu mogą źle wpływać na skuteczność hamowania i przyspieszyć zużycie układu. Trzeba też pamiętać, że nowe części muszą „się dotrzeć”, więc po wymianie należy przez jakiś czas unikać awaryjnego hamowania, bo nie będzie ono dość skuteczne.

Podobne artykuły

24 sierpnia 2022

Silniki turbodoładowane i ich użytkowanie


więcej
28 września 2021

Gotowy na jesienną słotę?


więcej

Szukaj

✕

Podobne posty

  • Nowości produktowe – marzec 2023
  • Nowości produktowe – styczeń 2023
  • Byśkiniewicz i Jędraszek wygrywają Kryterium Asów na Karowej!
  • TVN TURBO RALLY TEAM w 60. Rajdzie Barbórka
  • Nowości produktowe – listopad 2022
  • Odszedł Zbigniew Cieślar
  • Nowości produktowe – październik 2022
  • 5. miejsce w debiucie w nowym samochodzie!
  • Auto Partner i MaXgear na targach Automechanika 2022
  • Byśkiniewicz i Siatkowski w Škodzie Fabii Rally2 Evo!

CENTRUM DYSTRYBUCYJNE
ul. Ekonomiczna 20, 43-150 Bieruń
tel. 32 325 15 00 / fax. 32 325 15 20, email: biuro@maxgear.pl

najlepsze-klocki-hamulcowe
© 2022 MaXgear