• biuro@maxgear.pl
  • polski
  • angielski
  • niemiecki
  • rosyjski
maxgear-logomaxgear-logomaxgear-logomaxgear-logo
  • Strona główna
  • Aktualności
  • O MaXgear
  • Oferta
    • Zawieszenie i układ kierowniczy
    • Hamulce
    • Filtry
    • Napęd
    • Silnik
    • Hydraulika
    • Elektryka
    • Chemia i kosmetyka
    • Akcesoria
    • Asortyment motocyklowy
    • Układ chłodzenia
    • Układ klimatyzacji
  • Blog
  • Multimedia
  • Dokumenty
  • Kontakt
✕
  • Strona główna
  • Blog
  • Rozrząd łańcuchowy i pasowy – który lepszy?

Rozrząd łańcuchowy i pasowy – który lepszy?

Do niedawna przewaga rozrządu łańcuchowego nad pasowym była niezaprzeczalna. Obecne czasy oparte m.in. na downsizingu i budowaniu lżejszych jednostek napędowych zmieniają jednak układ sił w tym zakresie.

We wciąż popularnych dzisiaj silnikach spalinowych w pojazdach samochodowych bardzo ważne jest prawidłowe działanie każdego układu wchodzącego w ich budowę. Nie inaczej jest z układem rozrządu, synchronizującym pracę zaworów dolotowych i wydechowych z tłokami silnika.

Bardzo ważną kwestią jest to, aby zawory otwierały się i zamykały w odpowiednim momencie, aby nie uległy one uszkodzeniu po uderzeniu w tłoki i aby proces spalania mieszanki paliwowo-powietrznej przebiegał bez zakłóceń, bez względu na warunki, w których silnik musi pracować. Do czarnych scenariuszy w tym przypadku może dojść m.in. w wyniku zużycia lub uszkodzenia elementów napędu rozrządu, czyli pasków lub łańcuchów i elementów je wspomagających. Wtedy proces spalania może zostać zakłócony i w konsekwencji prowadzić nawet do trwałego uszkodzenia silnika. Dlatego ważna jest okresowa kontrola elementów układu rozrządu, aby uniknąć niemiłych niespodzianek.

Zalety rozrządu łańcuchowego

Przez lata rozrząd łańcuchowy miał lepszą prasę od pasowego, ponieważ przez cały okres eksploatacji pojazdu był po prostu bezobsługowy, co przy właściwym użytkowaniu dawało spore oszczędności. Ale tak było do momentu pojawienia się wymogów nakazujących producentom samochodowym budowanie lżejszych, mniejszych i bardziej ekologicznych silników spalinowych, w których popularniejszy stał się rozrząd pasowy, a łańcuchowy stracił na swojej trwałości. Który z nich jest w takim razie lepszy obecnie?

Wiele zależy od tego, w jaki sposób użytkujemy samochód. Rozrządowi łańcuchowemu bardzo szkodzi praca na zimnym silniku związana z częstym pokonywaniem krótkich dystansów przez kierowcę. Nie jest to więc opcja dla tych, którzy autem jeżdżą głównie po mieście. Pokonywanie dłuższych dystansów zapewnia bardziej optymalną temperaturę pracy i lepsze smarowanie łańcucha.

Jedną z istotniejszych przewag obecnego układu łańcuchowego nad pasowym jest to, że nim dojdzie do ewentualnego zerwania łańcucha, to przeważnie będziemy słyszeć od strony silnika charakterystyczne grzechotanie łańcucha, co będzie dla nas jasnym sygnałem, żeby silnikowi przyjrzeli się mechanicy. W układzie pasowym zużyty pasek może się zerwać nagle bez ostrzeżenia.

engine-1713398_1920_a

Zalety rozrządu pasowego

Z kolei w układzie pasowym, mimo że trzeba jego elementy wymieniać częściej niż w przypadku układu łańcuchowego, to ewentualne koszty jego napraw mogą być niższe. Dużo zależy też od tego, z której strony umieszczony jest rozrząd łańcuchowy – tradycyjnie z przodu przy chłodnicy czy z tyłu między silnikiem a skrzynią biegów. Przy tym drugim wariancie dojście do elementów układu rozrządu może być utrudnione i wymuszać demontaż skrzyni biegów i silnika.

Jeden układ lepszy od drugiego? To zależy

W rzeczywistości od tego, który z tych układów rozrządu jest lepszy, zależy nasz styl jazdy oraz to, czy regularnie kontrolujemy ich stan techniczny w serwisie. Jeżeli nie będziemy prawidłowo eksploatowali silnika i wymieniali określonych jego elementów na czas, to i tak narazimy się później na wysokie koszty napraw bez względu na to, czy mamy rozrząd pasowy, czy łańcuchowy.

Podobne artykuły

24 sierpnia 2022

Silniki turbodoładowane i ich użytkowanie


więcej
28 września 2021

Gotowy na jesienną słotę?


więcej

Szukaj

✕

Podobne posty

  • Nowości produktowe – marzec 2023
  • Nowości produktowe – styczeń 2023
  • Byśkiniewicz i Jędraszek wygrywają Kryterium Asów na Karowej!
  • TVN TURBO RALLY TEAM w 60. Rajdzie Barbórka
  • Nowości produktowe – listopad 2022
  • Odszedł Zbigniew Cieślar
  • Nowości produktowe – październik 2022
  • 5. miejsce w debiucie w nowym samochodzie!
  • Auto Partner i MaXgear na targach Automechanika 2022
  • Byśkiniewicz i Siatkowski w Škodzie Fabii Rally2 Evo!

CENTRUM DYSTRYBUCYJNE
ul. Ekonomiczna 20, 43-150 Bieruń
tel. 32 325 15 00 / fax. 32 325 15 20, email: biuro@maxgear.pl

najlepsze-klocki-hamulcowe
© 2022 MaXgear