• 32 325 15 00
  • biuro@maxgear.pl
  • angielski
  • niemiecki
  • polski
  • rosyjski
MaXgear_logo_podstawowe_r-wwwMaXgear_logo_podstawowe_r-wwwMaXgear_logo_podstawowe_r-wwwMaXgear_logo_podstawowe_r-www
  • Strona główna
  • Aktualności
  • O MaXgear
  • Oferta
    • Zawieszenie i układ kierowniczy
    • Hamulce
    • Filtry
    • Napęd
    • Silnik
    • Hydraulika
    • Elektryka
    • Chemia i kosmetyka
    • Akcesoria
    • Asortyment motocyklowy
    • Układ chłodzenia
    • Układ klimatyzacji
  • Blog
  • Multimedia
  • Kontakt
  • Strona główna
  • Blog
  • Najczęstsze usterki układu zawieszenia

Najczęstsze usterki układu zawieszenia

Układ zawieszenia jest jednym z tych, które są najbardziej narażone na działanie czynników zewnętrznych. Warto wiedzieć na jakie usterki techniczne jest on narażony, jak im zapobiegać lub jak je naprawić w razie wystąpienia.

O tym, jak długo będzie nam dobrze służył układ zawieszenia decyduje kilka czynników – warunki atmosferyczne, czyli wilgotność powietrza i temperatura, czynniki zewnętrzne, np. kamyki uderzające o elementy zawieszenia czy nierówna droga, ale przede wszystkim styl jazdy kierowcy i regularne kontrole stanu technicznego zawieszenia. Jeśli jest on dobry, to układ zapewnia nam stabilność i właściwy kontakt pojazdu z podłożem. Nadmierne oszczędzanie przy naprawie elementów tego układu lub ignorowanie jego uszkodzeń może mieć negatywny wpływ zarówno na stan techniczny pojazdu, jak i nasze oraz innych bezpieczeństwo. Z jakimi uszkodzeniami możemy się spotkać najczęściej przy wyeksploatowanym układzie zawieszenia i jakie są ich objawy?

Jakie sygnały powinny zwrócić naszą uwagę?

Jednym z pierwszych sygnałów ostrzegawczych powinien być wyczuwalny dla nas luz na kolumnie kierownicy. Początkowo nie jest on wyraźnie zauważalny. Zwykle decydujemy się na wizytę w serwisie, gdy jego poziom będzie już niebezpiecznie wysoki. O tej usterce świadczą m.in. stuki przy skręcaniu kierownicą oraz wycieki płynu hydraulicznego. Ignorowanie tych objawów może w pewnym momencie doprowadzić do utraty kontroli nad pojazdem. Zalecanymi metodami naprawy w tym przypadku jest wymiana lub regeneracja kolumny kierowniczej.

Klekoczący hałas pojawiający się podczas skręcania pojazdem może oznaczać uszkodzenie przegubów w zawieszeniu. Przekazują one siłę napędową ze skrzyni biegów na koła. Istotną rolę w ich wytrzymałości i stanie technicznym odgrywają gumowe osłony. Wielu kierowców nie ma w zwyczaju sprawdzania ich stanu, co jest dużym błędem, ponieważ uszkodzone osłony gumowe narażają osłonięte elementy na działanie warunków zewnętrznych w postaci m.in. brudu oraz wilgoci. Jazda w takich warunkach w dłuższym okresie może prowadzić nawet do oderwania koła. Tu zalecaną metodą naprawy jest wymiana elementów na nowe, co nie powinno w znaczącym stopniu uszczuplić zasobów naszego portfela, a bardzo zwiększy nasze bezpieczeństwo.

Stan techniczny amortyzatorów i sworzni

Nie zapominajmy też o sworzniach czy innych elementach metalowo-gumowych, których luz nie powinien przekraczać zaleceń producenta pojazdu. Przy najgorszym scenariuszu rozerwanie sworznia może doprowadzić do utraty kontroli nad pojazdem przez skrajne ustawienie koła w poprzek do kierunku jazdy. Tu również dobrze jest regularnie kontrolować stan techniczny tych elementów i przy zauważalnych uszkodzeniach od razu wymienić, co też nie powinno być specjalnie drogie.

Kolejna kwestia to stan techniczny amortyzatorów. Jeśli auto za bardzo nurkuje przy hamowaniu i dziwnie reaguje przy jeździe po niewielkich nierównościach, to może oznaczać uszkodzenie amortyzatorów. Tu też metodą naprawy jest ich wymiana, którą należy wykonywać w parach na każdej osi, aby nie było rozbieżności w ich stanie technicznym.

alan-king-1R63taCoSnM-unsplash

I na koniec – prawidłowe ustawienie geometrii kół

Po wymianie elementów zawieszenia ważne jest również odpowiednie ustawienie geometrii kół, żeby nie były konieczne ciągłe korekty kierunku jazdy pojazdu. Jeśli o tym wszystkim nie zapomnimy, to będziemy mogli się cieszyć zarówno komfortową, jak i bezpieczną jazdą..

Podobne artykuły

8 października 2019

Rozrząd łańcuchowy i pasowy – który lepszy?


więcej
22 sierpnia 2019

Filtr DPF – jak eksploatować, żeby uniknąć drogich napraw?


więcej

Szukaj

Podobne posty

  • Auto Partner i MaXgear charytatywnie dla podopiecznych Fundacji Mam Marzenie
  • Najczęstsze usterki układu zawieszenia
  • Rozrząd łańcuchowy i pasowy – który lepszy?
  • Filtr DPF – jak eksploatować, żeby uniknąć drogich napraw?
  • Dlaczego klocki hamulcowe piszczą?
  • Błędy przy serwisowaniu amortyzatorów
  • O czym pamiętać wyjeżdżając za granicę?
  • Serwisowanie układu hamulcowego
  • Wytypuj pozycję na mecie 76 rajdu polski i wygrywaj nagrody!
  • Nowości produktowe – czerwiec 2019

CENTRUM DYSTRYBUCYJNE
ul. Ekonomiczna 20, 43-150 Bieruń
tel. 32 325 15 00 / fax. 32 325 15 20, email: biuro@maxgear.pl

najlepsze-klocki-hamulcowe
© 2019 MaXgear
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.AkceptujęPolityka Prywatności