Oczywiście nie zawsze takie sytuacje muszą być spowodowane niesprawnym układem chłodzenia. Układ chłodzenia nie tylko składa się z pompy wody oraz chłodnicy. Należy pamiętać, że w skład tego układu wchodzą również przewody, termostat oraz zbiornik wyrównawczy. Każdy z tych elementów pełni bardzo ważną rolę. Podczas jazdy za chłodzenie jednostki napędowej odpowiedzialny jest również pęd powietrza, który skutecznie zmniejsza temperaturę rozgrzanych elementów. Sprawa się komplikuje, gdy podczas upału natrafimy na korek. Szczególnie gdy temperatura powietrza przekracza 30°C. Bardzo szybko wskazówka, która mówi o temperaturze płynu chłodzącego, może powędrować na czerwone pole, a minimalna nieszczelność może być powodem poważnej awarii.
Nieszczelności chłodnicy i przewodów wodnych spowodowane dużym ciśnieniem w układzie to najczęstsze awarie, które potrafią szybko wyeliminować samochód z dalszej jazdy. Przy dużym ciśnieniu uszkodzeniu potrafi ulec zbiornik wyrównawczy. Zazwyczaj zbiorniki zgrzewane są z kilku elementów i to właśnie na miejscu łączenia mogą pojawić się nieszczelności. W kilkuletnich samochodach awarie układu chłodzenia pojawiają się stosunkowo rzadko. Wraz z przejechanymi kilometrami i biegiem czasu układ narażony jest na ewentualne nieszczelności i wycieki. Zdecydowanie warto pamiętać o nim przed wyjazdem wakacyjnym.
Co warto sprawdzić przed wakacyjnym wyjazdem: