Dlaczego klocki hamulcowe piszczą?
Z biegiem czasu elementy układu hamulcowego się zużywają, co jest zauważalne w zachowaniu pojazdu. Jedną z takich zmian są odgłosy pochodzące od klocków hamulcowych. Warto wiedzieć skąd się biorą.
Piszczenie klocków hamulcowych może wynikać z wielu przyczyn, należą do nich m.in.: zbyt twarda mieszanka klocków, zużycie ich okładzin, brak podkładki antywibracyjnej, uszkodzenie tarczy hamulcowej czy też niewłaściwy dobór klocków i tarcz hamulcowych.
Rodzaj mieszanki klocków a głośność pracy
Klocki hamulcowe najczęściej są skonstruowane z mieszanek półmetalicznych, ceramicznych i metalicznych. Najciszej pracują te ceramiczne i zjawisko piszczenia nie powinno w nich występować. Do budowy klocków półmetalicznych stosowana jest domieszka o wyższej odporności na wysokie temperatury, co przekłada się na skuteczność hamowania. W ich przypadku może wystąpić niewielkie piszczenie. W klockach metalicznych, stosowanych w przede wszystkim w samochodach sportowych, tendencja do piszczenia jest z kolei największa.
Co powoduje hałas ze strony hamulców?
Odgłosy ze strony klocków hamulcowych powodują najczęściej wysokie wibracje powstające podczas hamowania przy kontakcie okładzin klocków z tarczami hamulcowymi. Inną przyczyną mogą być zabrudzenia występujące przy zacisku hamulcowym. Hałas od strony hamulców może być także spowodowany zużyciem okładzin ciernych klocków hamulcowych. Tuż za nimi występują metalowe blaszki, które swoim ocieraniem o tarczę hamulcową mają sygnalizować kierowcy konieczność wymiany klocków. W nowszych pojazdach stosowane są czujniki elektroniczne monitorujące stan okładzin.
Kolejnym powodem piszczenia może być poluzowanie mocowania klocków hamulcowych, przez co okładziny cierne nierówno zużywają się do powierzchni tarczy hamulcowej. Nie należy też wykluczać uszkodzenia tarczy hamulcowej, jako przyczyny pisków. Przy hamowaniu tarcze mocno się nagrzewają. Gdy dochodzi do ich przegrzania, to powłoka tarcz zaczyna pokrywać się cementytem, czyli twardym osadem zmniejszającym skuteczność hamowania i powodującym piszczenie hamulców.
Trzeba zwrócić uwagę na to, jak długotrwałe są piski, ponieważ te krótkie najczęściej są po prostu spowodowane brudem, który dostał się między okładziny cierne klocków a powierzchnię tarczy i kilkukrotne hamowanie powinno rozwiązać ten problem.
Bez względu na to, co może być przyczyną, przy zaobserwowaniu pisków ze strony hamulców, najlepiej udać się jak najprędzej do warsztatu, aby mechanik mógł zweryfikować stan techniczny całego układu hamulcowego i znaleźć przyczynę hałasu. Jeżeli będzie on spowodowany zużyciem eksploatacyjnym okładzin ciernych, to nie powinniśmy zwlekać z wymianą klocków hamulcowych, bo może to doprowadzić do większych uszkodzeń układu hamulcowego, a w konsekwencji spowoduje wyższe koszty naprawy.