• biuro@maxgear.pl
  • polski
  • angielski
  • niemiecki
  • rosyjski
maxgear-logomaxgear-logomaxgear-logomaxgear-logo
  • Strona główna
  • Aktualności
  • O MaXgear
  • Oferta
    • Zawieszenie i układ kierowniczy
    • Hamulce
    • Filtry
    • Napęd
    • Silnik
    • Hydraulika
    • Elektryka
    • Chemia i kosmetyka
    • Akcesoria
    • Asortyment motocyklowy
    • Układ chłodzenia
    • Układ klimatyzacji
  • Blog
  • Multimedia
  • Dokumenty
  • Kontakt
✕
  • Strona główna
  • Blog
  • Dlaczego klocki hamulcowe piszczą?

Dlaczego klocki hamulcowe piszczą?

Z biegiem czasu elementy układu hamulcowego się zużywają, co jest zauważalne w zachowaniu pojazdu. Jedną z takich zmian są odgłosy pochodzące od klocków hamulcowych. Warto wiedzieć skąd się biorą.

Piszczenie klocków hamulcowych może wynikać z wielu przyczyn, należą do nich m.in.: zbyt twarda mieszanka klocków, zużycie ich okładzin, brak podkładki antywibracyjnej, uszkodzenie tarczy hamulcowej czy też niewłaściwy dobór klocków i tarcz hamulcowych.

 

Rodzaj mieszanki klocków a głośność pracy

Klocki hamulcowe najczęściej są skonstruowane z mieszanek półmetalicznych, ceramicznych i metalicznych. Najciszej pracują te ceramiczne i zjawisko piszczenia nie powinno w nich występować. Do budowy klocków półmetalicznych stosowana jest domieszka o wyższej odporności na wysokie temperatury, co przekłada się na skuteczność hamowania. W ich przypadku może wystąpić niewielkie piszczenie. W klockach metalicznych, stosowanych w przede wszystkim w samochodach sportowych, tendencja do piszczenia jest z kolei największa.

Co powoduje hałas ze strony hamulców?

Odgłosy ze strony klocków hamulcowych powodują najczęściej wysokie wibracje powstające podczas hamowania przy kontakcie okładzin klocków z tarczami hamulcowymi. Inną przyczyną mogą być zabrudzenia występujące przy zacisku hamulcowym. Hałas od strony hamulców może być także spowodowany zużyciem okładzin ciernych klocków hamulcowych. Tuż za nimi występują metalowe blaszki, które swoim ocieraniem o tarczę hamulcową mają sygnalizować kierowcy konieczność wymiany klocków. W nowszych pojazdach stosowane są czujniki elektroniczne monitorujące stan okładzin.

brake-system-2173372_1920

Kolejnym powodem piszczenia może być poluzowanie mocowania klocków hamulcowych, przez co okładziny cierne nierówno zużywają się do powierzchni tarczy hamulcowej. Nie należy też wykluczać uszkodzenia tarczy hamulcowej, jako przyczyny pisków. Przy hamowaniu tarcze mocno się nagrzewają. Gdy dochodzi do ich przegrzania, to powłoka tarcz zaczyna pokrywać się cementytem, czyli twardym osadem zmniejszającym skuteczność hamowania i powodującym piszczenie hamulców.

Trzeba zwrócić uwagę na to, jak długotrwałe są piski, ponieważ te krótkie najczęściej są po prostu spowodowane brudem, który dostał się między okładziny cierne klocków a powierzchnię tarczy i kilkukrotne hamowanie powinno rozwiązać ten problem.

 

Bez względu na to, co może być przyczyną, przy zaobserwowaniu pisków ze strony hamulców, najlepiej udać się jak najprędzej do warsztatu, aby mechanik mógł zweryfikować stan techniczny całego układu hamulcowego i znaleźć przyczynę hałasu. Jeżeli będzie on spowodowany zużyciem eksploatacyjnym okładzin ciernych, to nie powinniśmy zwlekać z wymianą klocków hamulcowych, bo może to doprowadzić do większych uszkodzeń układu hamulcowego, a w konsekwencji spowoduje wyższe koszty naprawy.

Podobne artykuły

24 sierpnia 2022

Silniki turbodoładowane i ich użytkowanie


więcej
28 września 2021

Gotowy na jesienną słotę?


więcej

Szukaj

✕

Podobne posty

  • Nowości produktowe – marzec 2023
  • Nowości produktowe – styczeń 2023
  • Byśkiniewicz i Jędraszek wygrywają Kryterium Asów na Karowej!
  • TVN TURBO RALLY TEAM w 60. Rajdzie Barbórka
  • Nowości produktowe – listopad 2022
  • Odszedł Zbigniew Cieślar
  • Nowości produktowe – październik 2022
  • 5. miejsce w debiucie w nowym samochodzie!
  • Auto Partner i MaXgear na targach Automechanika 2022
  • Byśkiniewicz i Siatkowski w Škodzie Fabii Rally2 Evo!

CENTRUM DYSTRYBUCYJNE
ul. Ekonomiczna 20, 43-150 Bieruń
tel. 32 325 15 00 / fax. 32 325 15 20, email: biuro@maxgear.pl

najlepsze-klocki-hamulcowe
© 2022 MaXgear