Wymieniaj parami

Czy przy naprawie samochodu warto kierować się zasadą wymiany parami? Okazuje się, że w niektórych wypadkach jest to nawet wskazane. W tym materiale udowodnimy, dlaczego wymiana parami ma sens.
Zawieszenie to bardzo ważny element każdego pojazdu, a jego sprawność ma bezpośrednie przełożenie na nasze bezpieczeństwo. Elementami, które należy bezwzględnie wymieniać parami, są amortyzatory. Nie można dopuścić, aby na jednej osi pracowały amortyzatory, które mają diametralnie różną sprawność. Taki stan rzeczy odbija się na jakości prowadzenia pojazdu. Amortyzatory bezwzględnie powinniśmy wymieniać parami. Parami powinny być również wymieniane sprężyny. Podczas eksploatacji wymiary sprężyny się zmieniają. Drut, z którego wykonana jest sprężyna „ubija się”. Skutkiem wymiany sprężyny tylko po jednej stronie może być nierównomierny prześwit w samochodzie.
Przy wymianie końcówki drążka niezbędne jest ustawienie zbieżności. Przed wymianą warto ocenić stan końcówki, która teoretycznie jest dobra, czy w niedługim czasie nie będzie trzeba zawitać do warsztatu z powodu jej wybicia. Aby nie płacić dwa razy za ustawienie zbieżności, wymiana końcówek drążka powinna zostać zrobiona parami.
Od kilku lat w naszym kraju mamy wymóg stosowania świateł przez całą dobę. Przepisy sprawiły, że dużo mocniej eksploatujemy źródła światła. Dochodzi częściej do przepalania się żarówek. Czy warto wymieniać żarówki parami? Zdecydowanie należy to robić w przypadku żarówek ksenonowych. Zużytą żarówkę ksenonową można poznać po „różowawym” kolorze światła. Aby strumień światła był jednolity, należy wymienić żarówki w obu reflektorach. Podobnie sprawa się ma z żarówkami, które dysponują dodatkowym źródłem światła. Nie można ich łączyć ze zwykłymi żarówkami, ponieważ dają inny strumień światła.