Serwisowanie układu hamulcowego
Postęp technologiczny w motoryzacji nie wyparł jeszcze serwisowania układu hamulcowego z listy „to do” zawierającej czynności, których nie wolno pomijać podczas użytkowania pojazdu. Warto wiedzieć, jak wykonywać to prawidłowo.
Dbaj o bezpieczeństwo swoje i innych
Układ hamulcowy to jeden z ważniejszych systemów pojazdu, który ma wpływ na bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów, jak i osób z otoczenia. Zaniedbanie jego okresowego serwisowania może być tragiczne w skutkach.
Obecnie zdarzają się jeszcze pojazdy, które na przynajmniej jednej osi mają hamulce szczękowo-bębnowe, jednak zwiększająca się liczba nowych samochodów na drogach publicznych sprawia, że są one wypierane przez te wyposażone w hamulce tarczowe.
Zużycie poszczególnych elementów układu hamulcowego
W trakcie eksploatowania układu zużyciu ulegają przede wszystkim klocki hamulcowe, tarcze, szczęki i bębny. Ważne są regularne kontrole układu, zwłaszcza, gdy zauważymy, że pojazd nie reaguje jak należy po naciśnięciu hamulca. Kontroli i wymiany powyższych elementów, a także płynu hamulcowego, najlepiej jest dokonywać przy sezonowej wymianie opon czy przed dłuższym wyjazdem i to na wszystkich kołach. Takie podejście sprawi, że zużycie nowych części będzie bardziej równomierne i wizyty w serwisie nie będą konieczne na dłuższą metę, a jazda pojazdem będzie bezpieczniejsza.
– Płyn hamulcowy
W przypadku płynu hamulcowego, jego wymiana staje się konieczna, gdy jego temperatura wrzenia będzie odbiegać od normy, a także gdy zaobserwujemy jego zanieczyszczenie. Rolą płynu hamulcowego jest przekazywanie siły nacisku z pedału hamulca na okładziny hamulcowe, którymi w zależności od przypadku są szczęki lub klocki. Jeżeli zaniedbamy jego okresową wymianę, to może dojść do przegrzania układu hamulcowego, a nawet jego całkowitego zepsucia. W zależności od stylu jazdy, należy dokonywać jego wymiany co 2 lata lub częściej. Przy jego doborze trzeba też zwracać uwagę na konstrukcję pojazdu, tzn. czy wyposażony jest on również w dodatkowe systemy, takie jak ABS czy ESP, zależne od układu hamulcowego.
– Klocki hamulcowe
Na szybkość zużycia elementów układu hamulcowego ma wpływ nie tylko ich typ (szczękowo-bębnowe, tarczowe), materiały, z których zostały wykonane, ale przede wszystkim nasz styl jazdy. Paradoksalnie hamulce szybciej się zużywają w ruchu miejskim niż pozamiejskim. Dzieje się tak ze względu na częste przyspieszanie i hamowanie, co zwiększa tarcie i temperaturę hamulców. Powodują to krótkie interwały, w których hamulce mogłyby się schłodzić.
Najszybciej w układzie hamulcowym zużywają się okładziny cierne. W przypadku klocków hamulcowych sygnałem do ich wymiany mogą być charakterystyczne piski od strony półosi lub, w przypadku tych wyposażonych w czujniki zużycia, zapalenie się kontrolki sygnalizującej zużycie klocków. Przy zużytych klockach nie wolno zwlekać z ich wymianą, bo mogą one uszkodzić powierzchnię tarcz hamulcowych i narazić nas na dodatkowe koszty.
– Tarcze hamulcowe
Wymiana tarcz hamulcowych nie zależy od przebiegu, ale od poziomu ich zużycia, podobnie jak w przypadku klocków. Tu trzeba zwrócić uwagę na ich wizualny stan (rdza, dziury czy inne uszkodzenia) i grubość. Jeżeli ta druga jest bliska lub niższa od minimalnej zalecanej przez producenta, to tarcza nadaje się do wymiany. Zarówno w przypadku tarcz, jak i klocków hamulcowych, ze względów bezpieczeństwa i ewentualnych oszczędności najlepiej jest wymienić je od razu na wszystkich kołach.
Nie zapomnij odpowietrzyć układu
Po wymianie tarcz, klocków i płynu hamulcowego nie wolno zapomnieć o odpowietrzeniu układu hamulcowego, ponieważ cząsteczki powietrza, które dostały się do płynu mogą źle wpływać na skuteczność hamowania i przyspieszyć zużycie układu. Trzeba też pamiętać, że nowe części muszą „się dotrzeć”, więc po wymianie należy przez jakiś czas unikać awaryjnego hamowania, bo nie będzie ono dość skuteczne.