Serwis klimatyzacji w sezonie wiosennym
Chociaż stosujemy ją głównie latem, to klimatyzacja ma pracowity cały rok. Wiosną dobrze jest przeprowadzić jej kontrolę, bo bez sprawnej „klimy” upalne letnie dni mogą być nie do zniesienia, a zimą też bywa ona pomocna.
Kontrola przeprowadzana w warsztacie polega na sprawdzeniu działania całego układu, jak i ciśnienia w nim. Jeżeli okaże się, że ciśnienie w układzie jest nieprawidłowe, to konieczny jest jego serwis, co do najtańszych rzeczy nie należy, ale dobrze jest go wykonać.
Kontrola układu
Podstawową czynnością serwisową w tym przypadku jest usunięcie z układu starego czynnika chłodzącego i zużytego oleju, do czego używane są stacje klimatyzacji. Kolejnym etapem jest wytworzenie próżni, co pozwala osuszyć układ z wilgoci, a także sprawdzić czy nie występują w nim jakiekolwiek nieszczelności. Jeżeli jest on suchy i szczelny, to wprowadzamy nowy czynnik chłodniczy i olej do smarowania kompresora klimatyzacji. Oczywiście przy kontroli układu sprawdzamy też stan kompresora jak i filtra osuszacza, które też wymieniamy w razie potrzeby. Warto też dodatkowo przeprowadzić dezynfekcję parownika i nadmuchów oraz wymienić filtr kabinowy
Filtr osuszacza i wymiana oleju
Dlaczego usuwamy wilgoć z układu na etapie wytwarzania próżni? Z powodu jej szkodliwości dla układu. Jeżeli połączy się ona z olejem i czynnikiem chłodniczym, to powstaną kwasy, które będą niszczyć elementy układu od środka. Stąd dobrze jest też wymieniać filtr-osuszacza odpowiedzialny za gromadzenie wilgoci krążącej w układzie. Zazwyczaj jego wymiana jest zalecana co 2-3 lata.
Przy wprowadzaniu nowego oleju ważne jest jego dawkowanie. Za wysoki poziom oleju zmniejsza wydajność układu przez blokowanie przepływu czynnika chłodniczego przez parownik. W wyniku tego chłodzi on słabiej powietrze wtłaczane do kabiny, a kompresor klimatyzacji jest bardziej obciążony, co oznacza większy pobór mocy z silnika pojazdu, a tym samym wyższe zużycie paliwa i krótszy okres sprawności układu. Gdy układ klimatyzacji pracuje, olej miesza się z czynnikiem chłodniczym i krąży w układzie smarując sprężarkę i chroniąc wewnętrzne ścianki wszystkich elementów przed korozją.
Czas wytwarzania próżni
Dużą wagę eksperci przywiązują do czasu wytwarzania próżni. Choć nowoczesne urządzenia są w stanie przeprowadzić tę czynność w ciągu kilku minut, zalecane jest, aby trwała ona nie krócej niż pół godziny. Wtedy mamy pewność co do szczelności układu. .
Dezynfekcja
Po wykonaniu powyższych czynności warto też przeprowadzić dezynfekcję, czy odgrzybianie parownika i nadmuchów układu. Dokonuje się tego za pomocą specjalnych preparatów jak i ozonowanie. Jeżeli zdecydujemy się na tą drugą metodę, ważne jest aby wywietrzyć po tym wnętrze pojazdu..