Najczęstsze usterki układu zawieszenia

Układ zawieszenia jest jednym z tych, które są najbardziej narażone na działanie czynników zewnętrznych. Warto wiedzieć na jakie usterki techniczne jest on narażony, jak im zapobiegać lub jak je naprawić w razie wystąpienia.
O tym, jak długo będzie nam dobrze służył układ zawieszenia decyduje kilka czynników – warunki atmosferyczne, czyli wilgotność powietrza i temperatura, czynniki zewnętrzne, np. kamyki uderzające o elementy zawieszenia czy nierówna droga, ale przede wszystkim styl jazdy kierowcy i regularne kontrole stanu technicznego zawieszenia. Jeśli jest on dobry, to układ zapewnia nam stabilność i właściwy kontakt pojazdu z podłożem. Nadmierne oszczędzanie przy naprawie elementów tego układu lub ignorowanie jego uszkodzeń może mieć negatywny wpływ zarówno na stan techniczny pojazdu, jak i nasze oraz innych bezpieczeństwo. Z jakimi uszkodzeniami możemy się spotkać najczęściej przy wyeksploatowanym układzie zawieszenia i jakie są ich objawy?
Jakie sygnały powinny zwrócić naszą uwagę?
Jednym z pierwszych sygnałów ostrzegawczych powinien być wyczuwalny dla nas luz na kolumnie kierownicy. Początkowo nie jest on wyraźnie zauważalny. Zwykle decydujemy się na wizytę w serwisie, gdy jego poziom będzie już niebezpiecznie wysoki. O tej usterce świadczą m.in. stuki przy skręcaniu kierownicą oraz wycieki płynu hydraulicznego. Ignorowanie tych objawów może w pewnym momencie doprowadzić do utraty kontroli nad pojazdem. Zalecanymi metodami naprawy w tym przypadku jest wymiana lub regeneracja kolumny kierowniczej.
Klekoczący hałas pojawiający się podczas skręcania pojazdem może oznaczać uszkodzenie przegubów w zawieszeniu. Przekazują one siłę napędową ze skrzyni biegów na koła. Istotną rolę w ich wytrzymałości i stanie technicznym odgrywają gumowe osłony. Wielu kierowców nie ma w zwyczaju sprawdzania ich stanu, co jest dużym błędem, ponieważ uszkodzone osłony gumowe narażają osłonięte elementy na działanie warunków zewnętrznych w postaci m.in. brudu oraz wilgoci. Jazda w takich warunkach w dłuższym okresie może prowadzić nawet do oderwania koła. Tu zalecaną metodą naprawy jest wymiana elementów na nowe, co nie powinno w znaczącym stopniu uszczuplić zasobów naszego portfela, a bardzo zwiększy nasze bezpieczeństwo.
Stan techniczny amortyzatorów i sworzni
Nie zapominajmy też o sworzniach czy innych elementach metalowo-gumowych, których luz nie powinien przekraczać zaleceń producenta pojazdu. Przy najgorszym scenariuszu rozerwanie sworznia może doprowadzić do utraty kontroli nad pojazdem przez skrajne ustawienie koła w poprzek do kierunku jazdy. Tu również dobrze jest regularnie kontrolować stan techniczny tych elementów i przy zauważalnych uszkodzeniach od razu wymienić, co też nie powinno być specjalnie drogie.
Kolejna kwestia to stan techniczny amortyzatorów. Jeśli auto za bardzo nurkuje przy hamowaniu i dziwnie reaguje przy jeździe po niewielkich nierównościach, to może oznaczać uszkodzenie amortyzatorów. Tu też metodą naprawy jest ich wymiana, którą należy wykonywać w parach na każdej osi, aby nie było rozbieżności w ich stanie technicznym.

I na koniec – prawidłowe ustawienie geometrii kół
Po wymianie elementów zawieszenia ważne jest również odpowiednie ustawienie geometrii kół, żeby nie były konieczne ciągłe korekty kierunku jazdy pojazdu. Jeśli o tym wszystkim nie zapomnimy, to będziemy mogli się cieszyć zarówno komfortową, jak i bezpieczną jazdą..