Kolektory z klapami wirowymi MaXgear

Do końca lat 80. silniki Diesla były rzadkością w samochodach osobowych, poza kilkoma wyjątkami. Bez wątpienia silniki wysokoprężne mają wiele plusów – wysoki moment obrotowy, dużo mniejsze zapotrzebowanie na paliwo, a materiały wykorzystane do ich budowy pozwalają na długą eksploatację.
Problemem była kultura pracy – moc, którą generowały i jakość spalin. Wraz z zastąpieniem pomp wtryskowych układami wtryskowymi typu Common Rail i dodaniem turbosprężarki wszystko się zmieniło. Nie tylko wzrosła moc i moment obrotowy, w silnikach zaczęto coraz bardziej rozbudowywać systemy ekologiczne, aby spełniały normy spalin. Zawory recyrkulacji spalin EGR oraz filtry cząstek stałych DPF stały się standardem.
Aby usprawnić proces spalania mieszanki i obniżyć wydzielanie szkodliwych substancji, niektórzy z producentów wprowadzili w swoich konstrukcjach kolektory ssące wyposażone w klapy wirowe. Co to takiego? Kanał dolotowy jest podzielony na dwie części. W jednej z nich znajduję się klapa, która w zależności od zapotrzebowania na powietrze jest zamknięta lub otwarta.
Zasadę działania klap wirowych przedstawia schemat poniżej.

Warunki panujące w kolektorze ssącym nie należą do najprzyjaźniejszych. Spora ilość sadzy i opary oleju osadzają się na klapach, uniemożliwiając ich prawidłowe działanie. W najlepszym wypadku na tablicy rozdzielczej pojawi się kontrolka „CHECK ENGINE”. Są jednak silniki, gdzie dochodzi do urwania się klap, które wędrują prosto do cylindra i robią tam spustoszenie. W takich wypadkach naprawa wiążę się z remontem silnika.
MaXgear posiada w swojej ofercie osiem najpopularniejszych referencji, zachęcamy do zapoznania się z ofertą.


