Jak ujemne temperatury wpływają na mechanizmy w pojazdach?
Od kilku lat tzw. grzanie silnika na postoju jest wykroczeniem i kierujący może otrzymać mandat w wysokości 100 zł w przypadku, gdy samochód pracuje na postoju powyżej minuty. Dogrzewanie silnika nie sprzyja zarówno jednostce napędowej, jak i środowisku. Zimny silnik pracuje na bardzo bogatej mieszance i przy braku obciążenia paliwo może dostawać się do oleju i rozrzedzać go. Zimny silnik emituje również dużo więcej szkodliwych związków do atmosfery.
Najlepszym rozwiązaniem jest przekręcenie klucza i ruszenie w trasę. Ówczesne silniki dużo szybciej rozgrzewają się podczas pracy pod różnym obciążeniem. Niskie temperatury utrudniają pracę jednostce napędowej oraz elementom przeniesienia napędu, co wynika m.in. z właściwości oleju. Silniki spalinowe oraz elementy układu napędowego do optymalnej pracy potrzebują odpowiedniego smarowania. Wraz ze spadkiem temperatury oleje mają tendencję do gęstnienia i do niedostatecznego smarowania współpracujących powierzchni. Im niższa jest temperatura zewnętrzna, tym trudniej jest doprowadzić olej silnikowy do optymalnej temperatury pracy. Należy pamiętać, że olej silnikowy dużo wolniej się nagrzewa niż płyn chłodniczy. Optymalna temperatura pracy oleju silnikowego wynosi w graniach 90-100°C i dopiero po uzyskaniu tego zakresu silnik może być maksymalnie obciążony.
Jazda na krótkich odcinkach w czasie panowania ujemnych temperatur źle wpływa na kondycję jednostki napędowej. Jedną z oznak niedogrzanego silnika jest wytrącenie się pod korkiem pokrywy zaworów „mazi”, która jest nieodparowaną wilgocią. Należy pamiętać, że wytrącona wilgoć obniża parametry oleju, który może niedostatecznie smarować współpracujące elementy. Dogrzewanie zimnego silnika na postoju powoduje wytwarzanie niedostatecznego filmu olejowego. Elementy układu napędowego, jak skrzynia biegów oraz mechanizm różnicowy, również są smarowane olejem. Podobnie jak w przypadku oleju silnikowego wraz ze spadkiem temperatury zmieniają się własności smarujące. Olej w elementach układu napędowego również podlega wymianie po określonym przebiegu lub czasie. Panuje przekonanie, że oleju w manualnych skrzyniach biegów się nie wymienia, co nie jest prawdą. Olej w większości mechanizmów podlega wymianie i jest tak samo zarówno w przypadku manualnych, jak i automatycznych skrzyni biegów. Zasada ta tyczy się także innych podzespołów układu napędowego, np. za trudność w wybraniu biegu może być odpowiedzialny zużyty olej. Objawy te nasilają się w zimne dni.
Pojazdy wyposażone w konwencjonalny napęd borykają się z innym problemami niż samochody elektryczne. W okresie jesienno-zimowym podstawowym problemem w samochodach elektrycznych jest ogrzewanie przedziału pasażerskiego. W pojazdach elektrycznych nie ma cieczy, która mogłaby być nośnikiem ciepła. Płyn chłodzący baterię nie jest dostatecznie ciepły, aby ogrzać wnętrze pojazdu. W samochodach elektrycznych za ogrzewanie odpowiedzialna jest pompa ciepła, która jest układem klimatyzacji z funkcją grzania. Samochodowa pompa ciepła jest zazwyczaj częścią układu chłodzenia i ogrzewania baterii oraz chłodzenia silnika elektrycznego. W samochodach premium coraz częściej montuje się promienniki ciepła, które przenikają przez ludzki organizm, ogrzewając go. To rozwiązanie poprawia komfort termiczny pasażerów, ale nie ogrzewa powietrza wewnątrz pojazdu.