• biuro@maxgear.pl
  • angielski
  • niemiecki
  • polski
maxgear-logomaxgear-logomaxgear-logomaxgear-logo
  • Strona główna
  • Aktualności
  • O MaXgear
  • Oferta
    • Zawieszenie i układ kierowniczy
    • Hamulce
    • Filtry
    • Napęd
    • Silnik
    • Hydraulika
    • Elektryka
    • Chemia i kosmetyka
    • Akcesoria
    • Asortyment motocyklowy
    • Układ chłodzenia
    • Układ klimatyzacji
  • Multimedia
  • Dokumenty
  • Kontakt
✕
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Jak dobrać akumulator?

Jak dobrać akumulator?

Na pierwszy rzut oka – duży i ciężki prostopadłościan. Często trudny w montażu i transporcie. Do czego służy akumulator? Jak jest zbudowany i jakie typy akumulatorów używane są obecnie w pojazdach mechanicznych?

Akumulator to w skrócie magazyn energii niezbędnej do rozruchu pojazdu wyposażonego w silnik spalinowy. Akumulator nie działa w momencie, gdy nie ma elektrolitu (przewodnika prądu). Kluczowe elementy w budowie akumulatora to: blok główny, szkielet konstrukcyjny, separator, płyta dodatnia, płyta ujemna, ogniwa oraz wieko.

Najczęściej stosowanymi bateriami samochodowymi są akumulatory kwasowo-ołowiowe, obecne na rynku od dawna i jednocześnie najtańsze. Akumulatory żelowe o większej wytrzymałości mechanicznej mają inną charakterystykę oddawania energii, a z kolei odporne na rozładowania to te, o wydłużonej wytrzymałości rozruchowej (EFB).

Podział akumulatorów

Akumulatory wykorzystywane do rozruchu pojazdów mechanicznych dzielimy ze względu na rodzaj zastosowanego elektrolitu (przewodnika prądu) na:

  • akumulatory kwasowo-ołowiowe,
  • akumulatory żelowe,
  • akumulatory o wydłużonej wytrzymałości rozruchowej (EFB).

Sporadycznie możemy jeszcze spotkać kwasowo-ołowiowe akumulatory zbudowane z 3 ogniw – generujące napięcie nominalne 6V; mają zastosowanie w samochodach i motocyklach zabytkowych.

„Najbardziej rozpowszechnione jest stosowanie akumulatorów kwasowo-ołowiowych. Stosuje się w nich roztwór wodny kwasu siarkowego. Zaletą tego typu baterii jest możliwość częstego ładowania. Akumulatory kwasowo-ołowiowe są również najtańsze na rynku” – mówi dyrektor Pionu Współpracy z Warsztatami w Auto Partner SA.

Akumulatory żelowe

Charakteryzują się tym, że elektrolit płynny stanowi mieszanina kwasu siarkowego z posiadającymi zdolność przewodzenia prądu elektrycznego związkami krzemu z innymi pierwiastkami chemicznymi. Zaletą tego typu baterii rozruchowej pojazdów mechanicznych jest ich większa wytrzymałość mechaniczna, odporność na uderzenia, nierówności i wstrząsy. Posiadają także bardzo wysoką odporność na samorozładowanie, dlatego stosowane są najczęściej jako akumulatory w jednośladach bądź w off-roadzie, gdyż mogą pracować przy znacznych przechyłach.

Akumulatory o zwiększonej wytrzymałości (EFB)

To baterie, których większa wytrzymałość i oddawany prąd powodują, że dobrze sprawdzą się w samochodach z większą ilością odbiorników elektrycznych. Musimy dodać, że jest to rozwiązanie idealne do samochodów z systemem START&STOP oraz intensywnie eksploatujących akumulator, np. taksówki. Akumulatory EFB posiadają zwiększoną odporność na częste rozładowywanie przy utrzymaniu wydłużonej żywotności i wysokich parametrów. Dodatkowo charakteryzują się wysokim bezpieczeństwem użytkowania i niezawodnością rozruchu przy najniższych temperaturach. Można je stosować jako zamiennik akumulatorów kwasowo-ołowiowych.

Warto także pamiętać, że sposób i rodzaj eksploatowania pojazdu mają znaczący wpływ na warunki pracy akumulatora. Jazda w mieście, na krótkich dystansach obniża sprawność baterii, bowiem ogranicza czas, jaki alternator ma na doładowanie akumulatora do stanu wyjściowego.

„Zastanawiając się nad wyborem nowego akumulatora do swojego samochodu warto pamiętać o jego istotnych parametrach: rozmiarze baterii i jej dopasowaniu do dedykowanego miejsca, położeniu biegunów + i -, pojemności akumulatora, zgodnej z zaleceniem producenta pojazdu. Najlepszym sposobem jest skorzystanie z porady wyspecjalizowanego sprzedawcy, który na podstawie odpowiednich katalogów, uwzględniając wszystko powyższe, dokona odpowiedniego wyboru” – mówi dyrektor Pionu Współpracy z Warsztatami.

Należy także pamiętać, że w kwestii akumulatorów jest bardzo ważna ochrona środowiska. Są one niebezpiecznym odpadem, gdyż zawierają kwas siarkowy oraz rakotwórczy ołów, stąd pamiętajmy by zużyty akumulator oddać do wyspecjalizowanych punktów. Można zostawić go bezpłatnie prawie w każdym sklepie, prowadzącym sprzedaż akumulatorów, m.in. we wszystkich oddziałach Auto Partner SA.

Zużyty akumulator musi zostać koniecznie poddany recyklingowi, co znacząco obniża jego szkodliwe oddziaływanie na środowisko.

Podobne artykuły

30 czerwca 2025

Udany występ w Rajdzie Polski – kolejne cenne punkty na koncie


więcej
18 czerwca 2025

Tempo było, wynik uciekł – Rajd Nadwiślański nie oszczędził Byśkiniewicza i Siatkowskiego


więcej

Szukaj

✕

Podobne posty

  • Udany występ w Rajdzie Polski – kolejne cenne punkty na koncie
  • Tempo było, wynik uciekł – Rajd Nadwiślański nie oszczędził Byśkiniewicza i Siatkowskiego
  • Rajd Świdnicki na pełnym gazie!
  • Byśkiniewicz i Siatkowski wracają do walki w RSMP 2025
  • Nowości produktowe – kwiecień 2025
  • Nowości produktowe – styczeń 2025
  • Jak ujemne temperatury wpływają na mechanizmy w pojazdach?
  • Filtry cząstek stałych MaXgear
  • Rajd Barbórka pełen emocji!
  • Przygotowanie samochodu do okresu zimowego

CENTRUM DYSTRYBUCYJNE
ul. Ekonomiczna 20, 43-150 Bieruń
tel. 32 325 15 00 / fax. 32 325 15 20, email: biuro@maxgear.pl

© 2022 MaXgear