Filtry cząstek stałych MaXgear
Coraz bardziej rygorystyczne normy emisji spalin wymusiły na producentach wprowadzenie do układów wydechowych rozwiązań, które pozwolą na filtrację spalin. Od roku 2005 w nowych samochodach wyposażonych w silniki wysokoprężne seryjnie montowany był DPF (Diesel Particulate Filter). Zadanie filtra cząstek stałych jest stosunkowo proste i polega na wychwytywaniu i neutralizacji pozostałości tlenków sadzy i azotu oraz węglowodorów ciężkich, tzw. cząstek stałych. Cząstki stałe są szczególnie niebezpieczne dla organizmów żywych ze względu na swoje małe rozmiary i możliwość przedostania się w głąb organizmu.
Filtr cząstek stałych to puszka wykonana z wysokiej jakości stali nierdzewnej z ceramicznym wkładem. Wkład wykonany jest z gęsto ułożonych równoległych kanałów, które zamknięte są naprzemiennie z jednej strony. Wpadające spaliny od strony wlotowej przechodzą przez ścianki kanałów zbudowanych z węglika krzemu, przedostając się do kanałów zamkniętych od strony wlotowej. W wyniku utleniania węgla w filtrze powstają popioły, które należy wypalić, ale niestety nie wszystkie popioły poddają się temu procesowi, np. tlenki ceru, siarki i innych metali. Związki te można usunąć jedynie mechanicznie poprzez czyszczenie filtra. W założeniach producentów pojazdów filtry cząstek stałych miały wystarczyć na około 200 000 km. Niestety takie przebiegi okazały się pobożnym życzeniem, a filtry zaczęły przysparzać problemów, bardzo często z winy samych użytkowników, którzy uważali samochód z nowoczesnym silnikiem wysokoprężnym za idealny środek transportu po mieście. Wypalanie filtra odbywa się w konkretnych warunkach, a do zapoczątkowania tego procesu potrzebna jest wysoka temperatura filtra oraz spalin, co w warunkach jazdy miejskiej bardzo często jest nie do osiągnięcia. Na temperaturę filtra wpływa także jego położenie. Im dalej jest położony od silnika, tym trudniej go nagrzać.
Awarie filtra cząstek stałych
Awarie filtra cząstek stałych zdarzają się niestety dosyć często. Z reguły spowodowane są złym użytkowaniem samochodu i jazdą głównie w warunkach miejskich. Najczęstszą spotykaną awarią jest niepełne wypalenie filtra. Zbierające się popioły zatykają go i ograniczają jego sprawność. Jest szansa, aby zapchany filtr uratować poprzez czyszczenie w specjalnie do tego przeznaczonej myjce. Myjki są na wyposażeniu warsztatów wyspecjalizowanych w regeneracji filtrów.
Filtr może ulec również uszkodzeniu mechanicznemu, które spowoduje jego awarię. Najczęściej DPF-y narażone są na uderzenia o krawężniki oraz inne wystające elementy znajdujące się na jezdni. Awaria filtra cząstek stałych może być też następstwem źle funkcjonującego innego podzespołu, np. wtryskiwacza. Za duża dawka paliwa może spowodować przegrzanie filtra. Przy uszkodzeniu turbosprężarki duża część oleju trafia do układu wydechowego. Należy o tym pamiętać i po instalacji nowej turbosprężarki wyczyścić filtr DPF lub go wymienić na nowy.
Częstą praktyką w starszych samochodach i poborze oleju przez silnik jest stosowanie olejów gorszej jakości. W samochodach wyposażonych w filtr DPF należy niezmiennie stosować olej niskopopiołowy. Mimo że do komory spalania powinno dostawać się jedynie paliwo, bardzo często bywa, że dostaje się także olej. W wyniku jego spalenia powstają popioły siarczanowe, które zapychają filtr. W związku z tym tak ważne jest stosowanie olejów niskopopiołowych, które posiadają dodatki uszlachetniające.
MaXgear posiada w swojej ofercie szeroką ofertę filtrów DPF. W wielu referencjach w zestawie obok filtra klient otrzymuje niezbędne uszczelki oraz objemy.