Filtr kabinowy a alergeny i jakość powietrza
Mimo przyjemnych skojarzeń sezon wiosenny ma również swoje mniej przyjemne oblicza, ponieważ w tym okresie rośliny zaczynają pylić, co jest uciążliwe dla alergików. Stąd ważna jest okresowa wymiana filtrów kabinowych wyłapujących m.in. alergeny.
Kiedy najlepiej wymienić filtr
W okresie jesienno-zimowym filtry kabinowe spełniają swoją rolę głównie przez wychwytywanie unoszącej się w powietrzu wilgoci i cząstek smogu, które mogą być bardzo groźne dla zdrowia zarówno kierowców, jak i pasażerów. W szczególności groźne są pyły zawieszone PM 2,5 i PM 10.
W okresie przedwiosennym samochody przechodzą kontrole serwisowe, w trakcie których wymieniane są zużyte elementy, w tym najczęściej filtr kabinowy. Jego wymiana zalecana jest co 15 tys. km lub raz do roku, ale przy intensywnym użytkowaniu pojazdu dobrze jest jej dokonywać częściej.
Funkcje poszczególnych warstw fltra
Filtr kabinowy składa się z kilku warstw filtrujących, z których w ostatnim czasie producenci najczęściej wymieniają węgiel aktywny oraz polifenole. Każda kolejna warstwa w filtrze ma za zadanie wychwytywanie drobniejszych cząsteczek niż poprzednia warstwa. Gdy wymieniamy filtr kabinowy na jego powierzchni zauważamy większe zabrudzenia czy podobne rzeczy w postaci drobin piasku, nasion roślin czy owadów. Poza tym widać wyraźnie, że jego włókna są znacznie brudniejsze od tych w nowym filtrze, co też odzwierciedla jego skuteczność w wychwytywaniu znacznie mniej dostrzegalnych zanieczyszczeń występujących w powietrzu.
Za wyłapywanie i neutralizację alergenów, na które mogą być narażeni alergicy, jak i astmatycy odpowiada warstwa złożona z powłoki z polifenoli, czyli naturalnych związków mających dobry wpływ na ludzkie zdrowie. Warstwa węgla aktywnego pozwala na zneutralizowanie tlenków azotu i siarki czy też ozonu przenoszących alergeny w przestrzeniach miejskich, gdzie występowanie roślin jest mniejsze niż poza miastami, a także przykrych zapachów dochodzących do filtra.
Dlaczego warto kontrolować zużycie filtra?
Eksperci zalecają sezonową, jeśli nie częstszą, wymianę filtra kabinowego, ponieważ reakcje alergiczne u kierowców mogą mieć znaczący wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Kichnięcie przy prędkościach w okolicy 100 km/h oznacza przejechanie nawet kilkudziesięciu metrów drogi z zamkniętymi oczami, a przy wejściu w kontakt z alergenami na jednym kichnięciu się nie kończy.
Jest to też ważne w odniesieniu do komfortu w czasie jazdy, ponieważ zużyty filtr kabinowy słabo odprowadza wilgoć i sprzyja powstawaniu pleśni, która niesie ze sobą również nieprzyjemne zapachy zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów. Sprzyja to również przedostawaniu się do kabiny pojazdu wszelkiej maści brudów unoszących się w powietrzu, jak kurz z jezdni, drobinki gumy z opon czy z okładzin klocków hamulcowych.