Błędy przy serwisowaniu amortyzatorów
Przy wymianie amortyzatorów w pojeździe bardzo ważny jest ich prawidłowy montaż. W przeciwnym razie może się to odbić na komforcie jazdy oraz bezpieczeństwie, nie wspominając już o stratach finansowych dla warsztatu i uzasadnionych reklamacjach.
Amortyzatory a bezpieczeństwo
Jednym z warunków koniecznych dla bezpiecznej jazdy samochodem są sprawne amortyzatory. Od efektywności tłumienia nierówności nawierzchni zależą przede wszystkim przyczepność kół oraz droga hamowania pojazdu w sytuacji awaryjnej. Prawidłowo zamontowane amortyzatory powinny nam dobrze służyć przez dziesiątki tysięcy kilometrów. Wiele zależy od konkretnego modelu pojazdu oraz sposobu jego eksploatacji przez kierowcę. Nieprawidłowo zamontowane amortyzatory mogą znacząco przyspieszyć termin naszej kolejnej wizyty w warsztacie samochodowym, stąd ważne jest, aby ich serwis przebiegł prawidłowo.
Wymianę amortyzatorów powinna zawsze poprzedzić jazda próbna i ocena stanu zawieszenia, poczynając od optycznego sprawdzenia opon i felg, poprzez klocki i tarcze hamulcowe, na połączeniach wahaczy, tulei czy drążków kończąc. Wychwycimy w ten sposób usterki, które nawet po montażu nowych amortyzatorów mogą wciąż źle wpływać na ich pracę.
Jakich błędów należy unikać?
Sprawny amortyzator, to przede wszystkim szczelny amortyzator, więc wyciek cieczy tłumiącej to jasny znak, że konieczna jest wymiana, której należy dokonać parami na jednej osi. Choć nie wydaje się to skomplikowaną czynnością dla mechaników, to nie brakuje błędów popełnianych z ich strony w tej materii.
Jednym z nich jest zły dobór części. Spośród tysięcy referencji powinna być wybrana ta, dopasowana ściśle do danego modelu i jego specyfikacji. Zdarzają się wciąż przypadki niezwracania na to uwagi przez pracowników warsztatów samochodowych.
Kolejna kwestia to brutalne traktowanie amortyzatora. Nie wolno stosować metalowych szczypiec do jego przytrzymywania w trakcie montażu. Powoduje to deformację tłoczyska, które w ten sposób będzie źle współpracowało ze swoim uszczelnieniem, co w konsekwencji spowoduje wyciek cieczy chłodzącej. Trzeba też zwracać uwagę na to, aby połączenia śrubowe amortyzatora były dokręcane momentem obrotowym zgodnym z instrukcją producenta i na nowych, a nie używanych śrubach.
Ich dokręcanie powinno się też odbywać, gdy pojazd już stoi na ziemi, inaczej nawet przy właściwym dokręceniu podczas jazdy będą powstawać dodatkowe naprężenia, które przyspieszą zużycie amortyzatora. Dobrą praktyką warsztatową jest wymiana wraz z amortyzatorami wszelkiego rodzaju poduszek, łożysk, osłon czy odbojów. Lepsza ochrona amortyzatora przed brudem zapewni jego lepszą i dłuższą sprawność.
Ostatnim powtarzającym się błędem jest sytuacja, w której montaż amortyzatora przebiegł prawidłowo i zgodnie z zaleceniami producenta, ale i tak szybko się zużył. Najczęściej w takim przypadku dochodzi do jednostronnego wytarcia powierzchni chromowanej tłoczyska, co jest konsekwencją niesprawności układu zawieszenia pojazdu. Przez luzy czy zgięty wahacz na amortyzator działają znacznie większe obciążenia poprzeczne, dlatego właśnie ważna jest jazda próbna i oględziny całego zawieszenia przed wymianą amortyzatorów.